Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten
Geen antwoorden gevonden.

Zit er suiker in brood?

Toegevoegde suikers maken in België geen deel uit van de receptuur van een traditioneel brood. De basis van brood is bloem of meel, water, gist en zout. Voor enkele specialere bereidingen wordt soms wel suiker toegevoegd om de gisting te bevorderen. Dit mag bij wet echter nooit meer zijn dan 1% op de bloem of meel.

Suiker versus koolhydraten

Toch wordt soms gedacht dat brood veel suiker bevat. Suikers worden dan verward met koolhydraten. Suikers zijn een vorm van koolhydraten, naast zetmeel en vezels. En koolhydraten zitten in brood. Niet in de vorm van suiker, maar als zetmeel en vezels.

Bij zachte broodproducten, zoals suikerbrood of rozijnenbrood kunnen er wel grotere hoeveelheden suiker worden toegevoegd, maar dit zijn dan ook herkenbare, verrijkte broden.

Koolhydraten hebben een niet al te beste reputatie. Ze zouden je dik maken en ongezond zijn. De feiten liggen toch wat anders. Daarom is het ook niet nodig om brood, een belangrijke bron van koolhydraten, te bannen. Sterker nog, er zijn goede redenen om de energie die je nodig hebt, juist uit koolhydraten te halen.

Energie heb je nodig

We hebben allemaal elke dag energie nodig voor ons lichaam. Die energie halen we uit koolhydraten, eiwitten en vetten. De Hoge Gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, minstens 55% van zijn energie uit koolhydraten dient te halen. Koolhydraten worden door ons lichaam het gemakkelijkst omgezet tot glucose, dé brandstof voor onze (hersen)cellen.

Kies voor zetmeelrijke producten

Aan te bevelen is om die koolhydraten te halen uit zetmeelrijke producten en het suikergehalte laag te houden. Dit doe je door te kiezen voor producten gemaakt van de hele graankorrel. In die volkorenproducten zitten nog alle natuurlijke vezels en voedingsstoffen. Volkorenbrood is daarom een uitstekende bron van koolhydraten.

Zijn koolhydraten dikmakers?

Van zowel eiwitten, vetten als koolhydraten kan je lichaamsgewicht toenemen als je er meer van eet dan je verbruikt. Voor een gezond gewicht zijn een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon belangrijk, met voldoende beweging. Brood past daar prima bij.

Als je toch moeite hebt om op gewicht te blijven, bezoek dan eens een diëtist(e). De ervaring leert dat de dikmakers juist zitten in dingen waar je niet zo snel aan denkt. Niet het brood, maar het beleg bijvoorbeeld.