Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Diëten

Er zijn momenteel veel dieethypes. Steeds wordt er weer een andere methode bedacht om snel af te vallen. In veel diëten wordt uitgegaan van een koolhydraatarme (en dus ook broodarme) voeding. De meest bekende diëten die dat aanprijzen, lichten we hieronder kort toe.

Atkins

Het Atkins-dieet is het bekendste voorbeeld van een koolhydraatarm dieet. Brood, graanproducten, aardappelen, rijst en pasta zijn in deze diëten verboden of (in de vervolgfase) zeer beperkt toegestaan. In de praktijk leidt een koolhydraatarm dieet er helaas vaak toe dat je door de lage consumptie van fruit en graanproducten onder andere te weinig voedingsvezel binnenkrijgt. Ook bestaat het risico dat je roofbouw op je eigen lichaam pleegt, omdat lichaamseigen eiwitten worden aangesproken.

South Beach Dieet

Het South Beach Dieet gaat uit van het in verschillende fasen afvallen door een andere manier van eten, waaronder ook een fase koolhydraatarm. De principes zijn: weinig verzadigd vet en koolhydraten met een lage glycemische index.

Naar dit dieet zijn geen langetermijnstudies gedaan. Positief lijkt de hoeveelheid groenten, fruit, mager vlees en vis. Minder positief lijkt de beperkte hoeveelheid voedingsvezels en vitamine A.

Voedselzandloper

De voedselzandloper is een theorie en een gelijknamig boek van arts Kris Verburgh. Hij stelt het voor als alternatief voor de actieve voedingsdriehoek om langer en gezonder te blijven leven. Als ‘bijwerking’ zou je er ook van afvallen. In een zandloper vind je in de bovenste helft de producten die je het best kunt vermijden en in de onderste helft de producten die als alternatief dienen. Graanproducten als brood zouden zo veel mogelijk moeten worden vervangen door groenten, fruit, havermoutpap, peulvruchten en paddenstoelen. De adviezen in de voedselzandloper vormen geen basis voor een volwaardig voedingspatroon en kunnen leiden tot een onevenwichtige samenstelling van het voedingspatroon.

Paleo-dieet

Het paleo-dieet gaat ervan uit dat we net zo moeten eten als onze voorouders. Dat betekent vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden. En geen graan, graanproducten, zuivel en bewerkte producten. Granen zouden we pas sinds relatief kort eten (zo’n 10.000 jaar), waardoor onze genen niet aan deze producten zijn aangepast. Voor deze bewering is weinig onderbouw. Er zijn namelijk op verschillende plaatsen in de wereld vondsten gedaan, die erop duiden dat onze verre voorouders wel degelijk granen verzamelden, bewerkten en aten. Het volgen van een paleodieet op langere termijn wordt afgeraden, omdat tekorten kunnen ontstaan aan vezels en calcium. 

Montignac

Volgens de theorie van deze Fransman is calorieën beperken niet het belangrijkste. Wel telt de glycemische index van koolhydraten. Niet alle koolhydraten (KH) worden in het lichaam even snel afgebroken tot glucose. De maat waarmee de afbraaksnelheid wordt aangegeven, heet de GI: de glycemische index. Dit dieet verbiedt voedingsmiddelen met een GI boven de 50.

Montignac adviseert ook koolhydraten en vetten gescheiden te eten. Een boterham met kaas en een maaltijd met vlees, groenten en aardappelen zijn niet toegestaan. Doordat je een aantal dingen niet mag eten of niet in combinatie met elkaar mag eten, ga je vanzelf minder eten en val je af. Koolhydraten en vetten gescheiden eten is praktisch onuitvoerbaar. Zo levert brood zowel koolhydraten als vet. Het bloedsuikergehalte wordt bovendien door nog veel meer factoren beïnvloed dan alleen de GI van afzonderlijke voedingsmiddelen.

Deze theorie is niet goed onderbouwd en erg ingewikkeld. Ook is de kans groot dat je door dit dieet te eenzijdig eet en je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Broodwisseldieet

Het broodwisseldieet houdt in dat je de ene dag alleen maar brood eet, zonder beleg en boter, en dat je de andere dag normaal, gevarieerd eet. Met dit dieet kun je snel een aantal kilo’s kwijtraken. Je kunt het beter niet langer dan zes weken volgen, omdat je door dit dieet op lange termijn te weinig voedingsstoffen kunt binnenkrijgen.

Bloedgroependieet

Het bloedgroepdieet gaat ervan uit dat het afhangt van je bloedgroep welke voedingsmiddelen goed voor je zijn. Zo is het mogelijk dat je geen granen zoals brood en muesli mag eten. Op lange termijn kun je daardoor voedingsstoffen gaan missen. Dit dieet is niet gebaseerd op erkende wetenschappelijke inzichten en is erg lastig uitvoerbaar in de praktijk.

Eiwitdieet

Er zijn enorm veel soorten eiwitdiëten op de markt, al dan niet onder begeleiding van een diëtist(e) of iemand die opgeleid werd door de producent van het dieet. Een eiwitdieet belooft een snelle gewichtsafname die spiermassa behoudt en vet snel verbrandt. Het is gebaseerd op een sterke verlaging van de koolhydraatinname, waardoor het lichaam overschakelt op een snelle verbranding van vet om zo het lichaam van energiestoffen te voorzien. Het lichaam gaat bij dit dieet in ketose. De diëten verlopen meestal volgens verschillende fasen: van zeer streng koolhydraatbeperkt aan de hand van allerlei kant-en-klare producten tot een geleidelijke normale gezonde voeding volgens de actieve voedingsdriehoek

Dit dieet is niet zonder gevaar. Zo is een medisch onderzoek vooraf noodzakelijk en kunnen er tijdens het dieet bijwerkingen optreden. Er is steeds (para)medische begeleiding nodig bij dit soort dieet. Contacteer daarom een gediplomeerde diëtist en/of je arts voor meer informatie over dit dieet.