Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Uitgangspunten voedingsdriehoek

De aanbevelingen volgens de voedingsdriehoek steunen op drie uitgangspunten: 
-Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding
-Vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk
-Verspil geen voeding en matig je consumptie

 

Bron: Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ)

Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding

Eet je vooral plantaardige voeding? Dan kies je waar voor je geld. Want je biedt je lichaam de beste garanties op een goede gezondheid. En je bent ondertussen lief voor het milieu. Volgens een recente peiling naar de voedselconsumptie van de Vlaming, eten de meeste Vlamingen te veel vlees en te weinig groenten, fruit, volle granen, peulvruchten en noten – plantaardige voeding vol vezels dus. 

Gezonde voeding bestaat in vele vormen. Er is veel variatie mogelijk: van matige vleesconsumptie tot een vegetarisch voedingspatroon. De voedingsdriehoek raadt je aan om minder vlees – vooral de rode en bewerkte varianten – te eten. Probeer bewust met je vleesconsumptie om te springen. En denk ook eens aan alternatieve eiwitbronnen zoals peulvruchten.

Vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk

De voorbije decennia zijn we helemaal anders gaan eten, drinken en bewegen. We zitten veel vaker en hebben meer voedsel dan ooit ter beschikking. Gevolg? Een wereldwijde toename van obesitas en andere chronische ziektes. Pure voedingsproducten en verse maaltijden ruimden plaats voor sterk bewerkte, kant-en-klare producten. Die laatste zitten vaak vol toegevoegde suiker, zout en (verzadigd) vet, heeft een hoge energiedichtheid – veel calorieën dus – en zijn niet voedzaam – weinig vitamines, mineralen en vezels. Ze zijn dus eigenlijk overbodig. 

Verspil geen voeding en matig je consumptie

Inwoners van westerse landen eten geregeld meer dan nodig, zo ook de Vlaming. Weinig mensen beseffen dat dat een bedreiging vormt voor onze gezondheid én het milieu. De voedingsdriehoek adviseert je om van bepaalde voedingsmiddelen minder te eten en aandacht te besteden aan de portiegrootte. Wat je daarbij kan helpen, is je maaltijden gericht plannen en slim boodschappen doen. Zo hoef je minder weg te gooien en help je om de afvalberg te verkleinen. 

Kijk hier voor meer informatie over de voedingsdriehoek