Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Brood is de basis

Brood behoort tot de basisvoedingsmiddelen. Om de theoretische aanbevolen hoeveelheden van de Hoge Gezondheidsraad in praktische aanbevelingen te gieten, ontwikkelde Het Vlaams Instituut Gezond Leven de voedings- en bewegingsdriehoek. Die geeft een voedings- en bewegingsrichtlijnen voor de algemene bevolking vanaf één jaar. 

De voedingsdriehoek

Elk voedingsmiddel op zich levert een aantal voedingsstoffen. Eén enkel voedingsmiddel levert echter nooit alle nodige voedingsstoffen. De voedingsdriehoek is onderverdeeld in dertien voedingscategorieën.

De voedingsdriehoek beeldt uit in welke mate een bepaalde voedingsgroep in de dagelijkse voeding aanwezig zou moeten zijn. De voedingsdriehoek is onderverdeeld in drie zones/ kleuren. De kleuren in de voedingsdriehoek weerspiegelen het effect van de producten in die laag op je gezondheid. De groep ‘brood, volkoren graanproducten en aardappelen’, valt in de eerste groep na water en moet dus een belangrijk deel van de dagelijkse voeding vormen.

Hoeveel brood

De dagelijkse aanbeveling brood afhankelijk van de mate van lichamelijke activiteit. Hoeveel je best eet hangt dus vooral af van je behoefte aan energie. Je verbruikt meer energie als je sportief bent of een fysiek zware job hebt.

Kinderen kunnen overigens al heel vroeg beginnen met brood eten, ongeveer vanaf 8 maanden, als het kind fruit en groenten al goed verdraagt. Vanaf de leeftijd van ongeveer 9 maanden à 1 jaar kan een kind evolueren naar dagelijks twee broodmaaltijden.
 

Welk brood heeft de voorkeur

Binnen de groep brood is er nog een groot verschil tussen de voedingsmiddelen. Volkorenproducten krijgen de voorkeur omdat deze varianten meer voedingsvezels, vitaminen en mineralen bevatten. Zo ontstaat er een voorkeur-, een geen voorkeur- en een zo weinig mogelijk groep. Deze laatste groep hoort dus in de restgroep van de voedingsdriehoek, deze producten zijn niet nodig voor een evenwichtige voeding en kunnen bij te hoge inname zelfs je gezondheid schaden. De producten leveren vooral energie en in verhouding weinig of geen voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen.

Voorkeur Geen voorkeur Zo weinig mogelijk     

Volkoren of bruin met minstens 50% volle granen

Wit of bruin met minder dan 50% volle granen

 

Volkorenbrood, voltarwebrood, roggebrood, bruin brood, meergranenbrood (1)

Bruin brood, meergranenbrood (1)

Croissant, koffiekoeken

 

Volkoren pistolet/ piccolo/ stokbrood/turks brood/ pittabrood

Wit brood, toastbrood, rozijnenbrood, melkbrood, suikerbrood

Alle soorten koek en gebak

(1) voorkeur gaat naar varianten met meer dan 50% volkoren meel