Medegefinancierd door de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Nieuwe Voedingsaanbevelingen: Gezond eten betekent genoeg koolhydraten en vezels eten!

Afgelopen september publiceerde de Hoge Gezondheidsraad (HGR) de nieuwe Voedingsaanbevelingen voor België. Deze aanbevelingen geven aan hoe je gezond kunt eten. Erg welkom, aangezien er veel diëten populair zijn. Bijvoorbeeld diëten met weinig koolhydraten (low-carb) zijn erg trendy. De Hoge Gezondheidsraad concludeert: gezond eten betekent genoeg koolhydraten en vezels eten! Die boodschap is niet heel sexy, maar is wel wetenschappelijk bewezen.

Complexe koolhydraten belangrijk

Koolhydraten mogen een belangrijke plek in het voedingspatroon innemen. Met name de koolhydraten die bestaan uit zetmeel, de zogenaamde complexe koolhydraten. Samen met voedingsvezels, vitaminen en mineralen zijn deze belangrijk Volgens de Hoge Gezondheidsraad.

Minimaal 55% (energie%) van onze dagelijkse voeding (van 2.000 kcal) mag bestaan uit koolhydraten. Dat komt neer op zo’n 250 tot 275 gram. Het grootste deel van die koolhydraten moet komen uit zetmeel, slechts een klein deel uit suikers. Aanbevolen producten zijn groenten en fruit, maar vooral volkoren graanproducten (bv. volkoren brood, volkorenpasta en zilvervliesrijst), aardappelen en peulvruchten. Al deze producten leveren veel complexe koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 6% van de bevolking de aanbeveling voor koolhydraten haalt. Gemiddeld wordt namelijk slechts 24,4% (energie%) zetmeel per dag gebruikt. Verrassend genoeg, mogen we dus meer koolhydraten uit zetmeel nuttigen!

Weinig toegevoegde suikers

Daarentegen moeten we de inname van koolhydraten uit suikers juist matigen: maximaal 10% (energie%). Honing, rietsuiker of kokossuiker, tarwesiroop en geconcentreerd fruitsap worden soms gezien als gezonde alternatieven voor andere suikers, maar dat is onterecht, aldus de Hoge Gezondheidsraad.

Minder zout

De HGR beveelt aan om niet meer dan 2 gram natrium, hetzij 5 gram zout per dag in te nemen. In de praktijk vereist dit een afname van het huidig zoutverbruik met ongeveer 50%. De Raad stelt de volgende maatregelen voor:

  • daling van het toegevoegd zout in verwerkte producten, zoals kaas, brood, fijne vleeswaren, saus en specerijen, bereide maaltijden, en in maaltijden op school.
  • voorlichting van de bevolking zodat die haar aankopen bijstuurt, minder zout tijdens de bereiding van gerechten toevoegt en de voorkeur geeft aan de consumptie van aromatische kruiden, specerijen, fruit en groenten. 

Veel vezels

Volwassenen zouden zeker 25 gram voedingsvezels per dag mogen eten, voor een goede darmfunctie. Ter preventie van overgewicht, diabetes type II en diverse chronische aandoeningen wordt zelfs 30 gram voedingsvezels per dag aanbevolen.

1 sneetje brood levert zo’n 1 tot 2,3 gram vezels op. Wanneer je (als volwassene) de aanbevolen 7 sneden volkorenbrood per dag consumeert, krijg je zo’n 16 gram vezels binnen, en daarmee zit je al op zo’n 64% van de vezelaanbeveling van 25 gram. Een kind van 7 jaar krijgt met de aanbevolen 5 sneden volkorenbrood 11,6 gram vezels binnen en zit daarmee op zo’n 72% van de benodigde vezels.

Eten volgens lichaamsbeweging

Hoeveel energie we nodig hebben is afhankelijk van hoeveel we op een dag bewegen. De Hoge Gezondheidsraad onderscheidt 6 activiteitencategorieën, te weten: inactief, sedentair of weinig actief, matig actief, actief, erg actief, uitgesproken actief. 

Lees verder

Hoeveel boterhammen wordt voor mij aanbevolen?

Welk brood levert de meeste vezels?

Hoe donkerder het brood, des te meer vezels het bevat?

Trefwoorden