Medegefinancierd door de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

"Brood is een aanrader voor elk sportief lichaam"

Daar zijn professor Hespel, professor inspanningsfysiologie aan de KUL en begeleider van topsporters als Rode Duivels, Etixx-QuickStep en de Belgian Tornado’s, en sportdiëtiste Stephanie Scheirlynck het over eens. Hun boodschap is "Brood is een aanrader om elk sportief lichaam de noodzakelijke koolhydraten te schenken."

Wie intensief sport, verbruikt onder andere meer koolhydraten. Hierdoor ontstaat een verhoogde behoefte aan energie. Aan deze behoefte kan op ge

zonde wijze worden voldaan door brood te eten. Volkorenbrood is in dat geval een goede keuze, omdat het onder meer complexe koolhydraten, eiwitten, voedingsvezels en mineralen zoals magnesium bevat.

Voor iedere sporter op elk niveau is brood een uitstekende basis. Een boterham voorziet het lichaam van koolhydraten en eiwitten: precies wat sporters nodig hebben. Wil je tijdens een training snel energie opnemen? Eet dan bijvoorbeeld een of twee sneetjes rozijnenbrood (1 snee rozijnenbrood = +/- 71 Kcal). Rozijnenbrood heeft door de aanwezige rozijnen een bepaalde verhouding van natuurlijke suikers (uit de rozijnen) en langzame complexe koolhydraten (uit het graan). Hierdoor levert rozijnenbrood veel energie. Bovendien bevat het eiwitten en vezels.

Lees het volledige interview met Professor Peter Hespel en Stephanie Scheirlynck over voeding bij sport (gepubliceerd in ‘De Zondag’ van 14 augustus).

Lees meer in de infographic Brood & Sport; de perfecte match!
Trefwoorden