Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Belgen eten te weinig brood

Hoeveel boterhammen eet jij per dag? En denk je dat dat te veel of te weinig is? De afgelopen jaren zijn er steeds meer mensen die denken dat ze beter minder brood eten. Gek is dat als we kijken naar wat het Vlaams Instituut Gezond Leven aanbeveelt.

Uit de laatste Belgische Voedselconsumptiepeiling (2014-2015) blijkt dat een volwassene (18-64 jaar) gemiddeld vier à vijf sneden sneden brood of 145 gram per dag eet.  Dat staat gelijk aan 3 tot 4 sneetjes. Dit is niet te veel  als je ziet wat het Vlaams Instituut Gezond Leven erover zegt: We eten niét te veel brood of alternatieven zoals beschuit of ontbijtgranen.  Naast tal van nuttige voedingsstoffen, zijn graanproducten en aardappelen een belangrijke bron van koolhydraten. Die zijn onze belangrijkste energieleveranciers. Hoeveel je best eet hangt dus vooral af van je behoefte aan energie. Ben je sportief of heb je een fysiek zware job? Dan verbruik je meer energie dan iemand met een kantoorjob.

Je eet het best volle granen of aardappelen bij elke hoofdmaaltijd

We zien echter steeds vaker dat mensen niet meer maar juist mínder brood gaan eten. Een ongezonde ontwikkeling. Want zo’n advies geldt natuurlijk niet voor niets.

Natuurlijk kun je brood best af en toe door andere producten vervangen. Maar veel mensen vergissen zich in de waarde van brood. Het bevat namelijk een aantal specifieke voedingsstoffen die niet altijd in andere producten voorkomen. Vooral voldoende vezels zijn erg lastig uit andere voedingsmiddelen te halen.

Wie brood schrapt uit z’n voedingspatroon, moet vezels uit andere producten halen. En dat is niet zo simpel als het lijkt. Voor genoeg vezels zijn bijvoorbeeld grote aantallen groenten (560 gram), zilvervliesrijst (670 gram) of havermoutpap (7 borden) nodig. Belgisch brood is bovendien meestal bereid met gejodeerd zout, een mineraal waar we niet zo snel voldoende van binnenkrijgen. Om evenveel jodium binnen te krijgen als uit 6 boterhammen, zou je ongeveer een kilo kaas, 14 glazen melk of 8 eieren moeten eten.

Kortom, brood levert in verhouding tot andere voedingsmiddelen veel belangrijke voedingsstoffen aan, en dat met relatief weinig calorieën.  We zijn benieuwd hoe je nu over jouw broodconsumptie denkt!