Campagne gefinancierd met steun van de Europese Unie
De Europese Unie steunt campagnes
voor de promotie van
hoogwaardige landbouwproducten

Brood bij een dieet

In dit hoofdstuk vind je alles over de rol van brood bij een gezond voedingspatroon, overgewicht, ziektes en voedselovergevoeligheid. 

In alle gevallen geldt dat er voor persoonlijk advies bij gewichtsverlies en ziekten een arts of diëtist moet worden geraadpleegd. 

 

Brood is de basis

Brood behoort tot de basisvoedingsmiddelen van de actieve voedingsdriehoek en dat is niet voor niks. Lees hoeveel brood wordt aanbevolen.

Uitgangspunten voedingsdriehoek

De aanbevelingen volgens de actieve voedingsdriehoek steunen op drie basisprincipes: evenwicht, matigheid en variatie.

Broodconsumptie

Slechts 20,7% van de bevolking haalt de aanbevolen dagelijkse inname van brood en graanproducten.

Elk moment een broodmoment

Brood is naast ontbijt en lunch ook prima geschikt om op andere tijden van de dag te eten, bijvoorbeeld als tussendoortje.

Overgewicht

Lees hier over verschillende populaire diëten en hoe je met brood gewicht kunt verliezen.

Ziekten en brood

Ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, fenylketonurie en nierziekten kunnen sterke invloed hebben op je voedingspatroon en dus ook op het eten van brood. Lees er meer over.

Voedselovergevoeligheid

Overgevoeligheid voor voedsel, intolerantie en allergie (voor bijvoorbeeld gluten) worden vaak door elkaar gebruikt. Maar waar hebben we het nu eigenlijk over?