Ontbijt overslaan gerelateerd aan hoger risico op diabetes type 2?

Een recent onderzoek toont een associatie aan tussen het overslaan van het ontbijt en een verhoogd risico op diabetes type 2. Hoe zit dat precies? Wat betekent ‘associatie’? En versterkt dit het advies om goed te ontbijten? Wij bekeken de studie en delen graag onze bevindingen met u.

Wat zegt dit onderzoek?

Belangrijke kanttekening bij dit (type) onderzoek is dat het een associatie laat zien tussen ontbijt overslaan en een verhoogd risico op diabetes type 2. Over een oorzaak – effect valt niets te zeggen. Je kunt op basis van deze studie niet stellen dat mensen die hierdoor wel gaan ontbijt, hun risico verlagen of normaliseren.

Hoewel er veel onderzoek gedaan is en wordt naar de relatie tussen ontbijt en chronische welvaartsziekten, is het heel moeilijk vast te stellen wat de directe gevolgen van niet ontbijten zijn op het ontstaan van ziekten. Mensen die het ontbijt overslaan zijn vaker rokers, minder fysiek actief, hebben een hogere alcohol consumptie en een hogere energie inname vergeleken met mensen die wel ontbijten. Voor de meeste (verstorende) factoren is in dit onderzoek gecorrigeerd, maar niet alles kan uitgesloten worden.

Ook de Body Mass Index (BMI) van respondenten in dit onderzoek is van invloed. We weten dat BMI  een risicofactor is voor diabetes type 2. Ook is bekend dat het eetpatroon, waaronder ontbijt overslaan, gerelateerd is aan gewichtstoename en obesitas, maar ook aan insuline resistentie en het risico op diabetes type 2. In dit onderzoek is gecorrigeerd voor deze invloed van BMI, wat de associatie deels verklaard. Maar zelfs na deze correctie, wordt er een associatie gevonden tussen ontbijt overslaan en diabetes type 2. Hoe dat precies mogelijk is, is onduidelijk.

Advies

Zeker is dat ontbijten, met onder andere volkorenproducten, belangrijk is om de dag gezond en vol energie te starten. Zo raadt ook het Vlaams Instituut Gezond leven (VIGez) aan. Klassieke volkorenboterhammen met notenpasta of een plakje kaas en een glas melk is een goede optie. Net als witte yoghurt met ongesuikerde muesli, vers fruit en noten.
 

Trefwoorden