Gezondheid en brood

Brood smaakt niet alleen heerlijk, het is ook veelzijdig én makkelijk. Er is dagvers en voorverpakt brood. Of kies voor brood dat je thuis kunt afbakken, zodat je het lekker warm kunt eten. Voor ieder wat wils.

En brood is bovenal gezond! Het is namelijk een bron van koolhydratenvezels, vitamines en mineralen. Amper één op de vijf Belgen haalt de aanbevolen hoeveelheid brood! Mede daardoor nemen veel mensen ook te weinig koolhydraten op. Lees in dit hoofdstuk meer over wat brood ook voor jouw gezondheid kan betekenen. 

Volkoren

Omdat voor volkorenbrood de gehele (vermalen) graankorrel wordt gebruikt, levert dit brood de meeste vitamines, mineralen en vezels. Bekijk hoe dat precies zit.

Koolhydraten

Brood bevat vooral koolhydraten in de vorm van zetmeel. Hoeveel koolhydraten zijn nodig voor je gezondheid? En hoeveel eten we er dan in België? Lees het hier.

Glycemische index en glycemische lading

Glycemische index en Glycemische lading; wat is dat precies? Welke producten hebben een hoge of een lage waarde én wat zegt dat over hoe gezond ze zijn?

Gluten

Gluten is een eiwit dat in verschillende granen voorkomt. Gluten zijn nodig om een goed brood te bakken. Maar wat als je allergisch of intolerant voor bent?

Voedingsvezel

Voedingsvezels zorgen dat je darmen goed hun werk kunnen doen. Brood zit vol vezels!

Zout

Zout is niet alleen onmisbaar voor de bereiding en smaak van brood, het is ook belangrijk voor de gezondheid.

Jodium in bakkerszout

Brood is een belangrijke bron van jodium. Hoe dat precies zit lees je hier.

Eiwitten

Eiwitten zijn bouwstenen: ze bevatten de aminozuren die ons lichaam nodig heeft om de eigen eiwitten aan te maken. Op die manier staan ze in voor de ontwikkeling en vernieuwing van onze cellen.